Essenen: De oorsprong van het christendom ligt in deze oude joodse sekte

Wat is de oorsprong van het christendom ? De meeste mensen zouden zeggen dat het met Jezus begint. Maar Jezus en ten minste enkele van zijn discipelen werden beïnvloed door, of volgelingen van, mensen die zichzelf ‘de zonen van het licht’ noemden. 

Anderen noemden hen de Essenen – een extreem ascetische joodse sekte, die in Jeruzalem en in de woestijn bij de Dode Zee woonde. Literaire elites kopieerden, verzamelden en schreven rollen, zowel bijbelse als seculiere teksten, die dateren van het begin van de tweede eeuw v.Chr. tot 70 CE, toen de Tempel en hun gemeenschap werden vernietigd. 

De sleutelfiguur voor ons onderzoek was Johannes de Doper, blijkbaar een Essener. Volgens het evangelie van Matteüs: “Toen kwam Jezus van Galilea naar de Jordaan tot Johannes om door hem te worden gedoopt.”

Nadat Johannes Jezus in de Jordaan had ondergedompeld (na het joodse ritueel van mikwe), stond Jezus “uit het water en de hemelen gingen voor hem open en hij zag de Geest van God neerdalen als een duif en de bliksem op hem neerdalen.”

De Essenen

De Essenen maakten deel uit van een interne strijd binnen de Joodse samenleving aan het einde van de Tweede Tempelperiode. Hun gewoonten en overtuigingen, hun apocalyptische visie en afwijzing van geaccepteerd leiderschap zorgden niet alleen voor een breuk tussen hen en de rest van de Joodse samenleving; ze leverden elementen voor het begin van een nieuwe religie.

Het Laatste Avondmaal dat Jezus met zijn discipelen deelde, was waarschijnlijk een Paschamaaltijd bereid met ongezuurd brood en wijn; de Dode Zeerollen beschrijven een heilige maaltijd van brood en wijn die aan het einde der dagen met de messias zal worden gegeten. 

Waren Esseense concepten en rituelen opgenomen in christelijke ceremonies, zoals de communie? De vroegchristelijke kerk was communistisch; op dezelfde manier moesten leden van de Qumran-gemeenschap alle privébezit opgeven. 

Zowel christenen als Essenen waren eschatologische gemeenschappen – die de op handen zijnde transformatie van de wereld verwachtten. Hoewel ze ontleend waren aan Joodse profetische teksten die spraken over de Dag des Oordeels, gaven de Essenen er directheid aan; Het christendom gaf er urgentie aan. Opvallend is de gelijkenis van teksten.

Overblijfselen van een deel van het hoofdgebouw in Qumran, waar sommige geleerden geloven dat de Essenen hebben gewoond [beeldbron: Wikimedia Commons]

In het evangelie van Lucas verschijnt een engel aan de Maagd Maria en kondigt aan: “En nu zul je zwanger worden en een zoon baren en je zult hem Jezus noemen. Hij zal groot zijn en zal de zoon van de Allerhoogste worden genoemd… de zoon van God.” (Lucas 1:31-35)

Bijna dezelfde taal komt voor in een van de Dode Zee-rollen: “Hij zal groot genoemd worden en hij zal Zoon van God genoemd worden, en zij zullen hem Zoon van de Allerhoogste noemen… Hij zal de aarde in gerechtigheid richten… en elke natie zal zich voor hem neerbuigen…” (4Q 246)Beide gemeenschappen waren geneigd dualistisch te zijn – de wereld verdeelden in tegengestelde krachten van goed en kwaad, licht en duisternis. 

Er zijn verwijzingen in het Nieuwe Testament (vooral in Paulus en Johannes) naar dit onderscheid. Bijvoorbeeld: “Ik ben het licht van de wereld; wie mij volgt, zal niet in duisternis wandelen’ (Johannes 8:12). 

En in de rollen lezen we: “Alle kinderen der gerechtigheid worden geregeerd door de Vorst van het Licht en wandelen in de wegen van het licht, maar alle kinderen van de leugen worden geregeerd door de Engel der Duisternis en wandelen in de wegen van de duisternis.” (Regel van de Gemeenschap, 3)

Israëlmuseum: Het Schrijn van het Boek in Jeruzalem, waar de Dode Zee rollen worden tentoongesteld

Zelfs de beroemde zaligsprekingen in de Bergrede (Matteüs 5:3-12) en in de Preek op de Vlakte (Lucas 6:20-23) hebben opvallende parallellen in de rollen en apocriefe literatuur.

Hoewel de Essenen een zonnekalender gebruikten, vergelijkbaar met de Juliaanse/Gregoriaanse (christelijke) kalender die tegenwoordig wordt gebruikt, is het doel ervan niet duidelijk. Moslims gebruiken een maankalender. Joden gebruiken er een die is geïntercaleerd, in feite maan met zonne-toevoegingen. Hoewel Joods, zoals Josephus schrijft in The Jewish War, praktiseerden ze het traditionele jodendom niet.

Om de “zonden van het vlees” te vermijden, praktiseerden de meeste Essenen – maar niet alle – het celibaat. Echtscheiding was verboden en de gemeenschappen hebben mogelijk een aparte ruimte voorzien voor vrouwen wier echtgenoten zich bij de sekte hadden aangesloten.  

Was het christendom de geestelijke erfgenaam van de Essenen? Was het christendom het voertuig waarmee het joodse messianisme over de hele wereld werd verspreid, zij het in een heel andere vorm? En wat was de impact van deze opvattingen op het joodse messianisme zoals het zich daarna ontwikkelde, vooral in tijden van vervolging, zoals in de middeleeuwen en de vroegmoderne tijd?

De Dode Zeerollen vertegenwoordigen een keerpunt in de Joodse geschiedenis. Ze dagen ons uit met intrigerende vragen over de aard en ontwikkeling van het jodendom in een periode van beroering. Overspoeld door golven van vreemde culturen en legers, beïnvloed door nieuwe ideeën, worstelden Joden om stabiliteit en continuïteit te vinden. 

De plundering van de Tweede Joodse Tempel in Jeruzalem in 70 na Chr. en de diefstal van de Menorah door de Romeinen zoals wordt afgebeeld in een basrelief op de Triomfboog van Titus die in 82 na C. werd opgericht om de verovering van het Heilig Land te herdenken en te bekijken is aan de Via Sacra te Rome

Na de verwoesting van de Tempel en de ontwikkeling van het christendom werden richtingen en onderscheidingen duidelijker. De ene weg leidde naar het normatieve jodendom, de andere naar een heel ander wereldbeeld. 

In de nasleep van de verwoesting van de Tweede Tempel (70 CE) en de verwoestende Bar Kochba-opstand (135 CE), leidden rabbijnen het Joodse volk naar de wereld van het hier-en-nu, goede daden (mitsvoth). 

Het proces van het opschrijven van de Mondelinge Wet, hoewel in de eerste plaats een wetenschappelijke activiteit, had enorme implicaties voor de volgende fase van de Joodse geschiedenis door een structuur te verschaffen om tempelrituelen te vervangen. En tegelijkertijd ontstond er een nieuwe religie gebaseerd op een messiaanse figuur.

De Essenen in Qumran gebruikten het concept van de messias als een eschatologische figuur; dit was nog nooit eerder gedaan (behalve misschien in het boek Daniël). Maar het was een noodzakelijke stap om hun extreme noties van zuiverheid en heiligheid aan te vullen. 

Hoewel ze gebaseerd waren op wat ze destijds als een vorm van jodendom beschouwden, waren de Esseense noties van rituele zuivering doordrenkt met een gevoel van dreigende chaos en maatschappelijke ineenstorting. Daarom moesten ze zichzelf insluiten in de wereld van het lot en zich vastklampen aan een kracht van buitenaf, een messias, om redding te brengen. 

Ze geloofden misschien dat door hun leven te structureren als onderdeel van een goed gedefinieerde elitegemeenschap, ze hun overleving zouden verzekeren en een model van perfectie zouden creëren dat hen zou voorbereiden op Verlossing, kritisch op tempelrituelen en priesterlijk gezag.

Messianisme

Het christendom verliet de joodse ethiek en moraliteit niet, maar wendde zich tot het primaat van het geloof in een messiaanse figuur, Jezus, in plaats van de levensstructuur die belichaamd is in de schriftelijke en mondelinge Thora.

De Essenen hadden een messias nodig om hen te redden van een wereld van kwaad – en later vond het christendom er een. Het was een geval van een self-fulfilling prophesy, en voor het christendom de cruciale stap. De Essenen schreven erover, maar hadden de zaak vaag gehouden. Vooral het Paulinische christendom maakte het specifiek –Jezus- en vond daarmee de sleutel tot overleven. 

Jezus, de messias, werd voor altijd herboren; hij had een naam, een geschiedenis en een identiteit. Voor sommigen echter zou zijn dood, en het symbool ervoor, ironisch genoeg niet zijn leven en leer vertegenwoordigen, maar anti-joodse vervolging.

De nadruk van het christendom op het messianisme kan niet rechtstreeks uit het jodendom zijn voortgekomen. Er was een tussenpersoon voor nodig, de Essenen, die zorgden voor een intellectuele overgangsontwikkeling die het theologisch bevrijdde; maakte het specifiek, en verlegde de focus van het bijzondere (de praktijk van het jodendom) naar het universele.

Door zijn nieuwe religie voor iedereen zonder voorwaarden of beperkingen open te stellen, bood het christendom de grootst mogelijke aantrekkingskracht. Er waren weinig verplichtingen en weinig duidelijke noties van zonde, wat was toegestaan ​​of verboden, en zelfs wanneer deze werden geschonden, was absolutie direct beschikbaar. De focus was Jezus en degenen die werden beschuldigd van deicide.

Hierdoor kon de meest verschrikkelijke tegenstelling in de geschiedenis van de beschaving, de Holocaust, binnen de christelijke beschaving worden uitgevoerd. Voor velen stond geloof ofwel los van of overtroefd wat men deed. Wreedheden werden niet als slecht beschouwd, vooral niet als het om Joden ging. 

Tot voor kort was tolerantie slechts een tijdelijk hulpmiddel; het was geen inherent onderdeel van het geloof. De islam heeft deze verschrikkelijke erfenis overgenomen en moet de op theologie gebaseerde haat en vervolging van niet-moslims nog het hoofd bieden.

Dit staat in schril contrast met het Joodse levenssysteem van mitswot, de heiliging van het leven – niet redding als een culminerende catastrofale gebeurtenis. Het jodendom stelde een wereld voor die de tragedie oversteeg en tegelijkertijd het geloof in Gods liefde herbevestigde om het lijden te verklaren, om een ​​zinvol bestaan ​​te realiseren. 

Het leven drukt heiligheid uit, niet andersom. Geschiedenis is de ontplooiing van Gods wil binnen de context van het Verbond, een eeuwige relatie die alles betekenisvol en zinvol maakt, zelfs tragedie.

Het messiaanse idee blijft bestaan ​​in het jodendom, maar alleen als een herbevestiging van het geloof in God, niet als een doel op zich, of buitenaardse verschijnselen. Het bekendheid geven zou neerkomen op het ontkennen van iemands verantwoordelijkheid; om het helemaal te vermijden zou kunnen leiden tot het opgeven van de hoop.

Messianisme is zowel inspirerend als gevaarlijk. Het biedt de mogelijkheid van de hoogste prestaties die menselijk mogelijk zijn, en ook de totale degradatie van de mensheid. Het kan de menselijke geest verheffen, of het in zinkgaten van bloed begraven. Het kan een diepere waardering van iemands spiritualiteit aanmoedigen en vernietiging en ontheiliging legitimeren – in de naam van God.

Correctie van traditionele westerse voorstelling. Links de vermeende Jezus zoals hij wordt voorgesteld door de christen kerken, compleet ontdaan van zijn Joods orthodoxe origine. Het plaatje rechts lijkt meer correcter [beeldbron: Jewish Jesus Art Exhibit]

De Thora en de rabbijnen waren erg voorzichtig om elke vorm van persoonlijkheidscultus te vermijden. Ze begrepen dat dit zou kunnen leiden tot een ineenstorting van het delicate systeem van checks and balances en uiteindelijk tot totalitarisme.

Het rabbijnse jodendom, de vorm van jodendom die de afgelopen 2000 jaar heeft bestaan ​​en de overhand heeft gehad, maakte deze verschillen heel duidelijk, ondanks de populaire eisen en de hoop dat een of andere figuur hen zou redden. 

De rabbijnen begrepen dat het einde van de ene wanhopige situatie gemakkelijk het begin van een andere kon worden. Het concept van messianisme van de Essenen was daarom geen Joods antwoord. 

Het jodendom benadrukte een dieper bewustzijn van goddelijkheid als de essentie van menselijke relaties. Het was niet het geloof dat het pad van het jodendom markeerde, maar het aangaan van de interactie tussen menselijke inspanning en goddelijke aanwezigheid, een leven met een doel en betekenis, een toewijding aan de Thora.

Bronnen:

  • naar een artikel van Moshe Dann “Essenes: The origins of Christianity lie in this ancient Jewish sect” van 5 mei 2022 en een artikelThe Essenes and the origins of Christianity” van 13 juli 2018 en een artikel van Sarah Chemla “Christianity deeply rooted in Judaism, new Bible translation claims” van 15 oktober 2020 op de site van The Jerusalem Post

3 gedachtes over “Essenen: De oorsprong van het christendom ligt in deze oude joodse sekte

  1. @BIBLESPACE

    Die plaatjes zijn gewoon interpretaties. Ik denk niet dat er iemand weet hoe het er precies aan toe is gegaan. En smartphones, facebook of twitter bestonden toen nog niet 😉

    Like

  2. En het nieuws is?

    De haat van het Christendom t.o. het Jodendom komt dan ook enkel uit dit feit….Christenen zijn gewoon Joden, bekeerd tot een sekte en met een angst om ontmaskert te worden.

    Hieromheen is daarna een hele religie gebouwd….. en dát is OK, wanneer je anderen er niet mee schaad en dát is nu net het probleem.

    In naam van het Christendom hebben miljoenen het leven moeten laten en zijn miljoenen onderdrukt….en dát is niet OK!

    Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.