Rabbi’s verontrust door opmerking van paus Franciscus waarin deze de geldigheid van de Torah in twijfel trekt

In een gezamenlijke verklaring op 30 maart 2019 onderschreven paus Franciscus en de Marokkaanse koning Mohammed VI de Jeruzalem Verklaring als een ‘symbool van vreedzaam samenleven’ voor christenen, joden en moslims [beeldbron: Deutsche Welle]

De hoogste Joodse religieuze autoriteiten van Israël hebben het Vaticaan verteld dat ze zich zorgen maken over opmerkingen die paus Franciscus heeft gemaakt over hun boeken met de heilige wet, aka de Torah, en hebben om opheldering gevraagd.

In een brief aan de paus zei Rabbi Rasson Arousi, voorzitter van de Commissie van het Opperrabbinaat van Israël voor de dialoog met de Heilige Stoel, dat de opmerkingen leken te suggereren dat de Joodse wet achterhaald was.

De Vaticaanse autoriteiten zeiden de brief te bestuderen en een reactie te overwegen.

Rabbi Arousi schreef de brief een dag nadat de paus had gesproken over de Torah, de eerste vijf boeken van de Hebreeuwse Bijbel, tijdens een algemene audiëntie op 11 augustus jongstleden.

De Torah bevat honderden geboden, of mitswot, die joden in hun dagelijks leven moeten volgen. De mate van naleving van het brede scala aan richtlijnen verschilt tussen orthodoxe joden en gereformeerde joden.

In het publiek zei de paus, die nadacht over wat Paulus zei over de Torah in het Nieuwe Testament:

De wet (Torah) schenkt echter geen leven. “Het biedt niet de vervulling van de belofte omdat het niet in staat is om het te vervullen … Wie het leven zoekt, moet kijken naar de belofte en naar de vervulling ervan in Christus.

Arousi stuurde de brief namens het Opperrabbinaat – de hoogste rabbijnse autoriteit voor het jodendom in Israël – naar kardinaal Kurt Koch, wiens Vaticaanse afdeling een commissie voor religieuze relaties met joden omvat. In de bewuste brief zei rabbi Arousi:

In zijn homilie presenteert de paus het christelijk geloof niet alleen als vervanging van de Torah, maar beweert dat de laatste niet langer leven geeft, wat impliceert dat de joodse religieuze praktijk in het huidige tijdperk achterhaald is. Dit is in feite een essentieel onderdeel van de ‘leer van minachting’ jegens de joden en het jodendom waarvan we dachten dat die door de kerk volledig was verworpen.

De betrekkingen tussen katholieken en joden ondergingen een revolutie in 1965, toen het Tweede Vaticaans Concilie het concept van collectieve joodse schuld voor de dood van Jezus verwierp en tientallen jaren van interreligieuze dialoog begon. Franciscus en zijn twee voorgangers bezochten synagogen.

Twee vooraanstaande katholieke geleerden op het gebied van religieuze relaties met joden waren het erover eens dat de opmerkingen van de paus als een lastige tegenslag konden worden gezien en verduidelijking nodig hadden.

Pater John Pawlikowski, voormalig directeur van het katholiek-joodse studie programma op de Katholieke Theologische Unie in Chicago, reageerde:

Zeggen dat deze fundamentele leerstelling van het jodendom geen leven schenkt, is een minachting voor de fundamentele religieuze visie van de joden en het jodendom. Het had voor het concilie kunnen worden geschreven.

Professor Philip Cunningham, directeur van het Instituut voor Joods-katholieke betrekkingen aan de St. Joseph’s University in Philadelphia.

Ik denk dat het een probleem is voor Joodse oren, vooral omdat de opmerkingen van de paus tot een katholiek publiek waren gericht. Het zou kunnen worden opgevat als een devaluatie van de Joodse naleving van de Torah vandaag.

Arousi en Pawlikowski zeiden dat het mogelijk was dat ten minste een deel van de preek van de paus, bekend als een catechese, door assistenten was geschreven en dat de zin niet goed was doorgelicht.

Koch’s kantoor zei woensdag dat hij de brief had ontvangen, “ernstig in overweging nam en nadacht over een reactie”.

Franciscus heeft een zeer goede relatie met joden gehad. Hoewel hij nog steeds aartsbisschop was in het geboorteland Buenos Aires, schreef hij samen met een van de rabbijnen van de stad, Abraham Skorka, een boek en onderhoudt hij een blijvende vriendschap met hem.

In zijn brief aan kardinaal Koch vroeg Arousi hem om “onze nood aan paus Franciscus over te brengen” en vroeg de paus om opheldering om “ervoor te zorgen dat alle denigrerende conclusies die uit deze preek worden getrokken duidelijk worden verworpen.”

Bronnen:

  • naar een artikelRabbis troubled by pope’s remarks questioning Torah’s validity” van 26 augustus 2021 op de site van Israel Hayom

Een gedachte over “Rabbi’s verontrust door opmerking van paus Franciscus waarin deze de geldigheid van de Torah in twijfel trekt

  1. Het dooor de paus in twijfel trekken van de Thorah is het in twijfel trekken van zijn Jezus, precies die man waar de héle Christelijke filosofie om draait

    Jezus of Rabbi Jehoshuah, geboren als Jood en zijn héle leven levend als Jood volgens de wetten van precies die Thorah.

    Sommige kerkelijke leiders weten al niet meer wat te doen om hun eigen verhaal geloofwaardig te maken/houden.

    Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.