Joden evangeliseren is verkeerd, zegt bijna de helft van christen millennials

Plaatje hierboven: Evangelische christenen van over de hele wereld zwaaien met hun nationale vlaggen samen met Israëlische vlaggen terwijl ze op mars gaan in een parade in Jeruzalem om het Feest der Tabernakels (Loofhuttenfeest) te vieren [beeldbron: JNS]

Een onderzoek uitgevoerd door de Barna Group toonde aan dat 47% van de christelijke millennials geloven dat het verkeerd is om persoonlijke overtuigingen te delen. Met millennials worden meestal bedoeld diegenen die geboren zijn nà 1982 en volwassen worden in 2000 of later.

Op de vraag “Het is verkeerd om je geloof te delen met iemand van een ander geloof in de hoop dat die op een dag hetzelfde geloof zal delen” zegt bijna de helft van de millennials  impliciet dat religie een persoonlijke zaak hoort te zijn, dat je daar anderen (anders gelovigen of niet-gelovigen) niet mee mag ‘lastigvallen’.

De overgrote meerderheid van praktiserende christelijke millennials gelooft dat het kennen van Jezus “het beste is wat iemand zou kunnen overkomen”, terwijl bijna de helft gelooft dat evangeliseren verkeerd is, berichtte een onderzoek van de Barna Group.

In een onderzoek getiteld ‘Reviving Evangelism‘ (Evangelisme doen heropleven) meldde de Barna Group, een onderzoekscentrum dat geloof en spiritualiteit in het Amerikaanse leven volgt, dat 94% van de praktiserende Amerikaanse christenen het erover eens was dat “het beste wat iemand ooit zou kunnen overkomen, is dat ze Jezus leren kennen.”

Joden evangeliseren
Aan de andere kant ontdekte dezelfde studie dat 47% van de christelijke millennials geloven dat evangelisatie verkeerd is. Concreet geloven ze dat het “verkeerd is om iemands persoonlijke overtuigingen te delen met iemand van een ander geloof in de hoop dat ze op een dag hetzelfde geloof zullen delen.”

Deel van hun onwil om hun geloof te delen, lijkt een andere Barna-studie genaamd ‘Spirituele gesprekken in het digitale tijdperk‘, dat de generatie van millennials geloven dat mensen meer dan waarschijnlijk worden beledigd door iemand die hun geloof deelt.

De recente studie van Barna volgt op een eerdere studie van een jaar geleden van LifeWay Research die ontdekte dat 87 procent van de Amerikanen met evangelische overtuigingen het erover eens zijn dat “het evangeliseren van Joodse mensen belangrijk is.” Deze evangelisten beschouwen we het als hun missie “dat Joden Jezus nog steeds nodig hebben” en christenen “moeten hen nog steeds hun behoefte aan Hem vertellen”, of ze dat nu leuk vinden of niet.

“Het evangelie is de enige hoop op redding voor alle mensen, voor het eerst uitgeroepen onder het Joodse volk, en daar is niets aan veranderd”, zei Tuvya Zaretsky, een Messiaanse Jood die zich in 1970 tot het christendom bekeerde. Evangelisten gaan ervan uit dat als je maar lang genoeg op iemand inpraat deze uiteindelijk wel zal zwichten voor (hun) ‘waarheid’.

Plaatje hierboven: Gedwongen bekeringen en verdrijving van de Joden uit Portugal. Op 19 maart 1497 (de eerste dag van Pesach) kregen Joodse ouders in Portugal de opdracht om hun kinderen, in de leeftijd tussen vier en veertien jaar, naar Lissabon te brengen en hen verplicht te laten dopen. Dit in een poging om de Joden te verhinderen om aan vervolging en verdrijving uit Spanje in 1492 te ontkomen. Bij aankomst kregen de ouders te horen dat hun kinderen van hen zouden worden weggenomen en deze aan katholieke families worden gegeven om als goede katholieken te worden opgevoed [beeldbron: MJH]

Gedwongen bekeringen
De wijdverbreide bekering van de Joden tot het christendom is een toekomstige gebeurtenis die door veel christenen wordt voorspeld, vaak als een eindtijdgebeurtenis. Sommige christelijke groepen beschouwen de bekering van de Joden als noodzakelijk en dringend en maken het tot hun missie om dit tot stand te brengen.

Sinds de Middeleeuwen heeft de christelijke kerk formeel de Constitution pro Judæis (formele verklaring over de Joden) bevestigd, waarin staat: “We bepalen dat geen christen geweld mag gebruiken om hen [de joden] te laten dopen zolang ze niet willen en weigeren…”

Ondanks dergelijke pauselijke verklaringen bleef de persoonlijke, economische en culturele druk op de Joden om zich te bekeren bestaan, vaak geinstigneerd door geestelijken. Vervolging en gedwongen verplaatsingen van Joden vonden vele eeuwen plaats en werden beschouwd als niet strijdig met de pauselijke bul omdat er geen ‘geweld om de doop te dwingen’ bestond.

Er waren af ​​en toe gebaren tot verzoening. Pogroms en gedwongen conversies waren heel gebruikelijk in heel Christelijk Europa, inclusief georganiseerd geweld, restricticties in landeigendom en uitoefeing van bepaalde beroepen werden opgelegd, gedwongen verhuizing en gettovorming, verplichte kledingvoorschriften en soms vernederende acties en marteling. Het object was vaak voor de Joden om te kiezen tussen bekering, migratie of sterven.

Pogingen van christenen om Joden tot het christendom te bekeren, is een belangrijke kwestie in de christelijk-joodse betrekkingen en de christelijk-joodse verzoening. Joodse groepen zoals de Anti-Defamation League hebben pogingen beschreven om Joden tot het christendom te bekeren als antisemitisch en hebben die inspanningen direct vergeleken met de Holocaust.

Paus Benedictus XVI in 2011 suggereerde dat de kerk zich niet zou moeten richten op Joden vanwege bekeringsinspanningen, omdat “Israël in de handen van God is, die het ‘als een geheel’ op het juiste moment zal redden.”. Een aantal Progressive Christelijke denominaties hebben publiekelijk verklaard dat zij niet langer voor Joden zullen prediken, terwijl andere belangrijke christelijke en conservatieve christelijke kerken hebben gezegd dat zij hun inspanningen om te evangeliseren onder Joden zullen voortzetten, zeggend dat dit niet antisemitisch is.

Gedurende de geschiedenis van de christelijke kerk zijn er tijden geweest dat mensen de bekering van de Joden als een aanstaande gebeurtenis voorspelden of verwachtten. De bekendste hiervan is het vroege enthousiasme van Maarten Luther dat de gebeurtenis zou plaatsvinden door protestantse prediking van het evangelie. Toen dit niet gebeurde, veranderde Luther zijn houding en schreef Over de Joden en hun leugens, waarin hij de mogelijkheid van een Joodse bekering lijkt te verwerpen.

Anti-Semitism-in-the-Bible2

Een christen heeft naast de duivel geen giftiger, bitterder vijand dan een Jood, terwijl wij toch niemand zo goed bejegenen en tegelijk van niemand zoveel te lijden hebben als juist van die slechte duivelskinderen en dat slangengebroed“, schreef de aartsvader van de Christen Reformatie, Maarten Luther, in 1543.


Bronnen:

♦ naar een artikel van Zack Evans “Evangelizing is wrong, say nearly half of Christian millenials” van 16 februari 2019 op de site van The Jerusalem Post

♦ naar een artikel van Kate Shellnut “Half of Millennial Christians Say It’s Wrong to Evangelize” van 6 februari 2019 en een artikelEvangelicals Still Want to Evangelize Jews, But Not for the Same Reasons” van 28 februari 2018 op de site van Christianity Today (CT)

♦ naar een artikelAlmost Half of Practicing Christian Millennials Say Evangelism Is Wrong” van 5 februari 2019 op de site van Barna Group

♦ naar een artikelConversion of the Jews” op de site From Wikipedia, the free encyclopedia