In een Israëlisch pakhuis bevinden zich aanwijzingen over Jezus’ leven en dood

In een spelonkachtig pakhuis waar Israël zijn archeologische schatten opslaat, staat een oude grafkist met de naam Jezus. Niet DE Jezus (van de christenen) maar “een” Jezus. Archeologen in Israël zeggen dat 2000 jaar geleden “Jezus” een veelvoorkomende naam was in het Heilige Land en dat ze ongeveer 30 oude grafkisten hebben gevonden met die naam erop gegraveerd.

Plaatje hierboven: Een doodskist met een inscriptie in Hebreeuwse letters die het woord ‘Yeshua’ vormen, of Jezus, staat opgeborgen in een pakhuis in Beit Shemesh van de Israëlische Autoriteit voor Antiquiteiten [beeldbron: AP/Ynet]

Voor Pasen (in 2017), opende de Antiquities Autoriteit van Israël haar enorme opslagruimte voor journalisten om een kijkje te nemen naar de kunstvoorwerpen uit de tijd van Jezus. Experts zeggen dat ze nog geen direct archeologisch bewijs van Jezus Christus hebben gevonden. Maar wat niet is, kan nog komen.

Archeologen hebben de afgelopen jaren een schat aan materiaal gevonden dat helpt om het begrip van historici over hoe Jezus geleefd en gestorven is in te vullen. “Er is goed nieuws,” zei Gideon Avni, hoofd van de archeologische afdeling van de Israel Antiquities Authority. “Vandaag kunnen we heel veel aspecten van het dagelijks leven van de tijd van Christus nauwkeurig reconstrueren.”

Israël is een van de meest opgegraven plekken op aarde. Zo’n 300 opgravingen vinden elk jaar plaats, inclusief ongeveer 50 buitenlandse expedities uit verre landen zoals de Verenigde Staten en Japan, aldus de Antiquities Authority. Ongeveer 40.000 artefacten worden elk jaar in Israël opgegraven. “Een derde van alle gevonden antiquiteiten getuigen van de oude christelijke aanwezigheid in het Heilige Land,” zei Avni.

Historici weten nu hoe lang het duurde om te reizen tussen steden en dorpen waar Jezus preekte, en hoe die plaatsen er toen uitzagen. Avni zei dat de kennis van de periode de afgelopen 20 jaar is gevorderd. “We kunnen precies reconstrueren hoe het land eruit zag,” zei hij. In een helder verlicht magazijn van 5.000 vierkante meter vol met stapels oude kruiken en aardewerkscherven – wat de Antiquities Autoriteit de ‘Ali Baba-grot’ van oude schatten noemt – richtten ambtenaren een eenvoudige witte tafel op met vondsten uit de tijd van Jezus .

Hier bevinden zich goed geconserveerde kalkstenen drinkbekers en -schalen, die op dat moment veel werden gebruikt door Joden in het Heilige Land als onderdeel van hun strikte praktijk om de rituele zuiverheid van hun voedsel te verzekeren. Er was een complexe gedecoreerde grafkist in kalksteen van een telg uit de hogepriester Kajifas, bekend in het Nieuwe Testament vanwege zijn betrokkenheid bij het aanbrengen van Jezus aan de Romeinse autoriteiten die hem kruisigden. In de oudheid verzamelden families de botten van de overledenen en plaatsten ze in dozen die bekend stonden als ossuairium (knekelhuis).

Kruisiging
Ze toonden ook een replica van een groot artefact in het Israël Museum in Jeruzalem – een bot van een hiel doorboord met een ijzeren spijker met hout fragmenten aan elk uiteinde, ontdekt in een Joodse begraafdoos in het noorden van Jeruzalem daterend uit de 1e eeuw na Chr. Tot op heden is dit het enige bewijs dat gevonden werd van een slachtoffer van Romeinse kruisiging begraven volgens Joodse gewoonte.

Het heeft archeologen geholpen te reconstrueren hoe de man werd gekruisigd – met zijn voeten genageld aan de zijkanten van het kruis. Avni zei dat Jezus op dezelfde manier gekruisigd kan zijn, in tegenstelling tot de manier waarop de kruisiging in de traditionele christelijke kunst wordt afgebeeld.

Tegenover kartonnen dozen gemarkeerd met ‘botten’ van Bethsaida van het Nieuwe Testament, stond een massief stenen blok op een houten kist op de vloer van het pakhuis. De steen draagt ​​een duidelijk gebeeldhouwde afbeelding van de Tweede Joodse Tempel en werd in 2009 ontdekt op de plaats van een oude synagoge aan de oevers van het Meer van Galilea. Archeologen hebben gesuggereerd dat Jezus misschien in de synagoge heeft gepredikt.

Avni zei dat er geen reden is om te geloven dat Jezus niet bestond, alleen omdat archeologen geen fysiek bewijs van hem hebben gevonden. “Je moet niet vergeten dat Christus een van de meer dan een miljoen mensen was die in deze tijd in het Heilige Land woonden,” zei hij.

Yisca Harani, een Israëlische geleerde van het christendom, zei dat het gebrek aan fysiek bewijs van Jezus een ‘triviaal mysterie’ is. “Waarom verwachten we in de oudheid dat er enig bewijs van zijn bestaan ​​is?” zei Harani. “Het is de realiteit van het menselijk leven. Het zijn óf heersers óf militairen die hun geheugen gegrift hebben in steen en artefacten.” Ze zei wat er van Jezus over was “zijn zijn woorden.”

Ont-Joodsing van Jezus door de Christenen
In onze tijd gelooft 26 procent van de Amerikanen [ca. 85 miljoen mensen!] klaarblijkelijk nog steeds dat de Joden Jezus Chritus hebben vermoord, volgens een onderzoek dat in 2013 werd uitgevoerd door de Anti-Defamation League.

Hoe verbijsterend bleken de dodelijke gevolgen te zijn voor de Joden door de eeuwen heen omwille van de beschuldiging van “Christus Moordenaars”. Hoe kan de code voor haat worden doorbroken? Alleen wanneer we volledig de Joodse fundamenten van het christendom begrijpen.

Correctie van traditionele westerse voorstelling van de christen Jezus (links) compleet gestript van zijn Joods orthodoxe origine (rechts) [beeldbron: Jewish Jesus Art Exhibit]

Het enorme aantal Middeleeuwse en Renaissance kunstwerken toont de wijze aan hoe christenen en anderen werden geconditioneerd en Jezus en de Joden doorheen de eeuwen heen beschouwden. Bovendien hebben ze een wig gedreven tussen christenen en Joden door Jezus te ont-Joodsen door hem exclusief voor te stellen als een Christen, zonder de minste verwijzing naar zijn Joodse afkomst.

In het verdampen van Jezus’ Joodse identiteit hebben deze kunstwerken de bijbelse geschiedenis vervalst. Jezus en zijn familie worden gewoonlijk weergegeven als gebleekte blonde Noord-Europeanen die woonden in vorstelijke Romaanse instellingen, omringd door Middeleeuwse en Renaissance christelijke heiligen en andere anachronismen.

Deze beelden scheppen de illusie dat Jezus en de Joden van verschillende religies en etniciteit waren en met elkaar in conflict waren. Deze valse implicaties druisen regelrecht in tegen de uitbeelding van door-en-door Joodse Jezus in de Evangelies.


Bronnen:

♦ naar een artikelIn an Israeli warehouse, clues about Jesus’ life and death” van 19 maart 2017 op de site van Ynet News (Yediot Ahronot)

Advertenties

3 gedachtes over “In een Israëlisch pakhuis bevinden zich aanwijzingen over Jezus’ leven en dood

  1. Goed artikel en laat weer eens zien dat de archeologie veel en goed werk verrichten en ik denk dat er nog enkele ontdekkingen komen.

    Like

  2. Op de lijkwade van Turijn is te zien, dat de kruisiging (van Jezus) werd uitgevoerd met een spijker door de wreef. Aangenomen wordt dat de voeten steunden op een console.
    Kennelijk waren er meer manieren om iemand te kruisigen.

    Like

Reacties zijn gesloten.