Hilarisch: Abbas schenkt Saoedische koning ingelijste Zionistische krant

king_abbas3Sinds wanneer heeft Abbas een derde hand aangekweekt? [beeldbron: Arab News]

Op zondag 19 juni 2016 was PA-president Mahmoud Abbas in Ryad en hij had wel een bijzonder herrinneringsgeschenk bij zich voor Sjeik Salman, aka Salman bin Abdoel Aziz al-Saoed, sedert 23 januari 2015 de koning van Saoedi-Arabië. Het geschenk bleek een ingelijste krant te zijn, met name de voorpagina van The Palestine Post van 13 augustus 1935.

Echter The Palestine Post was in werkelijkheid een Joodse Zionistische krant die in 1932 was gecreëerd door Gershon Acron ten tijde van het Britse Mandaat en die in 1950 haar naam wijzigde naar The Jerusalem Post, twee jaar na Israël ’s onafhankelijkheid. Abbas die een Zionistische krant cadeau geeft aan de Saoedi ‘s?? Je kan het zelf zo gek niet verzinnen!

visit-palestine-1935Toeristische poster ‘Visit Palestine’ ca. 1935

Misschien wilde Abbas ‘bewijzen‘ dat Palestina reeds bestond vóór Israël de onafhankelijkheid uitriep in mei 1948? Echter, ten tijde van het Britse Mandaat werden àlle inwoners van ‘Palestina’ Palestijnen genoemd, met inbegrip van Joden, Arabieren, Christenen, Bedoeienen enz. De Arabieren van toen weigerden zelfs om zich ‘Palestijnen’ te laten heten en verkozen om aangesproken te worden als [Groot-]Syriërs of gewoon Arabieren.

Op de foto hierboven wijst Abbas een artikel aan op de voorpagina van The Post, met name “Warm Welcome for Emir Saud Planned Here for Tomorrow” (links onderaan) en dat wellicht de feitelijke reden was waarom Abbas deze uitgiftedatum van The Post koos. In 1935 bezocht namelijk de Saoedische koning Ibn Saoed ‘Palestina’. Hij was de eerste koning en de stichter van Saoedi-Arabië in 1932 en de vader van de huidige koning Salman die inmiddels reeds 80 jaar oud is.

Maar op de voorpagina staan ook een aantal artikelen die de Saoedische koning niet zo graag zal lezen zoals bv. ‘Lucerne Beehive of Activity as Zionist Delegates Arrive‘ (Het gonst van activiteit wanneer de Zionistische delegatie in Luzern arriveert [Zwitserland]); en het ‘Health Spas Bar All Jews – Incident in Danzig‘ (Fitness centra verboden voor Joden) in Duitsland dat geschreven werd door het zeer Joodse ‘Palestine Telegraphic Agency‘ (de directe voorloper van het huidige Jewish Telegraphic Agency/JTA !!); of ook het artikel “Vienna Police Seek 2 Arabs” (‘Weense politie zoekt 2 Arabieren’) die hen om de een of andere reden geen ‘Palestijnen’ noemde.

palestine-post2


Met dank aan EoZ voor de hint.

Advertenties