Hamas beschuldigt Israël voor de watersnood ‘want Gaza verdrinken is een oude Zionistische droom’

gaza-floodGaza, 13 december 2013. Zware regenval zorgde in Gaza voor grote waterellende bovenop de energiecrisis. Het verouderde en slecht onderhouden rioolnetwerk kan het water niet meer verwerken. Honderden huizen werden overstroomd en duizenden mensen geëvacueerd. Ook Israël werd getroffen door de barre weersomstandigheden in het gebied en heeft zonet een zware sneeuwstorm achter achter de rug waarbij vier doden vielen.

Zelfs de chaos die ontstond tijdens de barre weersomstandigheden van de voorbije week die de Palestijnse gebieden [en ook Israël!!] heeft getroffen, wordt door Hamas gemanipuleerd in de oorlog van woorden tegen Israël. Een verzonnen bewering dat Israël opzettelijk de Gazastrook liet overstromen tijdens de ergste storm in tijden die de regio heeft getroffen, heeft de voorbije week overal in het Midden-Oosten en in de internationale media grote krantenkoppen gekregen.

gaza_flood2De Gazastrook is een van de gebieden die het meest getroffen werd door de storm Alexa. Stortregens veroorzaakte grote overstromingen, waardoor zo’n 40.000 bewoners uit hun huizen dienden te worden geëvacueerd, met redders die roeiboten gebruikten (plaatje rechts) om gestrande burgers te helpen. De UNRWA, een VN-agentschap dat belast is met het bijstaan van de Palestijnse vluchtelingen, beschreef delen van het noorden van de Gazastrook als rampgebied.

Regenval van 260 millimeters werd gedocumenteerd in het Gaza-gebied tussen 11 en 13 december jongstleden, dat was maar liefst zowat 60 procent van het jaarlijkse gemiddelde van de regio. Volgens de Israëlische Water Autoriteit, heeft de overstroming van de Shikma Rivier – die ontspringt in de heuvels van Hebron en via het noorden van de Gazastrook in de Middellandse Zee stroomt – een 50-jarig record gebroken.

Maar overmacht zal voor de autoriteiten van Hamas niet volstaan als verklaring voor het lijden van de bevolking. Voorzitter van het Ramp Comité van Hamas, Yasser Shanti, vertelde vrijdag tegenover journalisten dat Israël de dammen net ten oosten van de Gazastrook heeft geopend, waardoor het gebied in de omgeving van Moghraqa en meer in het bijzonder de stad Deir El-Balah overstroomde.

Een variant op die valse bewering werd gemaakt door de woordvoerder van de Civil Defense Mohammed Al-Maidana, die aan het Palestijnse dagblad Al-Quds vertelde dat Israël de riolerings grachten ten oosten van de Gazastrook had geopend die “de crisis verergerde en het waterpeil liet verhogen waardoor de woningen onderstroomden.”

Al-Majd, een website die handelt over de Palestijnse veiligheid, ging zelfs nog een stap verder door te beweren dat Israël de dammen opende om de smokkeltunnels van Hamas die naar Israêl leiden, open te leggen en Hamas met een ondraaglijke financiële last op te zadelen. “Want Gaza verdrinken is een oude Zionistische droom,” las een artikel op de website.

Israël ontkent de leugens van Hamas
“De bewering dat [Israël] de dammenopenden en de Gazastrook heeft laten onderlopen zijn ongegrond en vals,” vertelde Uri Schor, een woordvoerder van de Israëlische Water Autoriteit aan The Times van Israël in een e-mail correspondentie afgelopen woensdag. “Er bestaan niet eens dammen in het gebied,” voegde hij eraan toe, opmerkend dat het water uit de reservoirs het hele land hebben overspoeld, vandaar de overstromingen.

“Het tegendeel is waar: als gevolg van de schade veroorzaakt door de storm – die alle buurlanden en niet enkel de Palestijnse Autoriteit hebben getroffen – heeft Israël gereageerd op de bijzondere oproep via de Verenigde Naties, om vier high-power waterpompen naar de Gazastrook over te brengen, bedoeld om de bewoners te helpen bij het verwijderen van het water uit de overstroomde gebieden.”

Maar de valse rapporten van Hamas circuleren reeds in sneltreinvaart de wereld rond. Artikels en beeldverslagen dat Israël met voorbedachte rade de Gazastrook heeft laten overstromen worden overgenomen en verder verspreid via nieuws kanalen, websites, blogs en de sociale media zoals Facebook en Twitter. Hieronder twee voorbeelden van tweets en onderaan een beeldverslag van de Iraanse TV zender Press TV:

twitter-water

Moussa Abu Marzouk, plaatsvervangend hoofd van het politieke bureau van Hamas, erkende Israël’s hulp aan Gaza, maar beweerde dat Israël op tegenstrijdige wijze handelde met betrekking tot de crisis. “De zionisten, natuurlijk, hebben handig misbruik gemaakt van de situatie, door het zenden van een aantal waterpompen en onderdelen die zij voordien tijdens de belegering van de Gazastrook [van ons] hadden gestolen,” schreef de regeringsambtenaar van Hamas op zijn Facebookpagina. “Later opende de bezettingsmacht de Wadi Salqa dammen en lieten aldus tientallen Palestijnse huizen in de centrale regio van de Gazastrook onderlopen, hierbij twee tegenstrijdige berichten uitsturend!”

Een woordvoerder van de Israëlische Coördinator van Regering Activiteiten in de Gebieden (COGAT) vertelde aan The Times van Israël in een e-mail op de geruchten dat Israël de Gazastrook onder water had gezet, “zij zichzelf telkens herhalen wanneer Gaza doordrenkt wordt door de regen.” Uri Schor, de woordvoerder van de Israëlische Water Autoriteit, vond het jammer was dat ‘Israëls onmiddellijke en professionele hulp aan de Gazastrook‘ niet voldoende werd bericht door de Palestijnse media. “Men mag aannemen dat de overwegingen die aan de basis liggen van de verspreide versie [hierover] aan Palestijnse zijde, eerder politiek dan professioneel gemotiveerd zijn,” schreef hij.

Een voorbeeld van media manipulatie is hieronder dit beeldverslag van de zogenaamd ‘onpartijdige’ nieuwszender Press TV. Vrijheid van meningsuiting krijgt hier wel een aparte dimensie, doorspekt met leugens, misleiding en bedrog. Press TV is een Engelstalige Iraanse nieuwszender met hoofdkantoor in Teheran en wordt officieel gefinancierd door het Iraanse regime van Ayatollah Ali Khamenei.

De zender werd destijds in 2007 boven de doopvont gehouden door de notoire antisemiet en Holocaustontkenner oud-president Mahmoud Ahmadinejad, die ooit beloofde Israël nog tijdens zijn ambtstermijn van de kaart te vegen. Dat is blijkbaar niet gelukt. De uitzendingen van Press TV worden via de satelliet wereldwijd uitgezonden, vooral in de Arabische en Westerse wereld. De zender besteedt veel aandacht aan het conflict tussen de Palestijnen en Israël en heeft vier correspondenten in Gaza, Ramallah en Al-Quds (de Arabische naam voor Jeruzalem). [bron]

Israel Opens Dam and Floods Gaza
Israël opent dam en laat Gaza overstromen


Met dank aan Tiki S. voor de hint: “Ze weten van gekkigheid al niet meer wat te zeggen.”

Bronnen:

  1. The Times of Israel:
    ♦ How Hamas used the weather to defame Israel – Islamic government falsely claims Israel flooded Gaza, by opening dams that don’t exist; door Elhanan Miller [lezen]