Massale ontslagnames bij Al Jazeera omwille eenzijdige berichtgeving van crisis in Egypte

Al-Jazeera-staff

Voor wie zich net zoals Brabosh.com constant blauw ergert aan de bevooroordeelde berichtgeving van onze Vlaamse omroep VRT/Canvas – of de Nederlandse NOS – als het over Israël en/of het Midden-Oosten gaat, berichtgeving die per definitie anti-Joods en anti-Israël is, hoeft in feite niet veel te klagen als je kijkt hoe het er dagelijks in de Arabische en moslimwereld aan toegaat.

Het televisiestation Al Jazeera Mubasher Misr, de Egyptische arm van het in Qatar gevestigde Al Jazeera dat overeind wordt gehouden met Qataarse oliedollars, kreeg enkele dagen terug een zware beschamende tegenslag te verwerken nadat maar liefst 22 stafleden opstapten na een dispuut omtrent bevooroordeelde berichtgeving. De 22 stafleden namen maandag jongstleden collectief ontslag en haalden beschuldigend uit naar hun bestuur omwille van eenzijdige berichtgeving die volledig naast de werkelijke gebeurtenissen in Egypte ging, volgens de website van Gulf News.

Nieuwsanker Karem Mahmoud kondigde aan dat de stafmedewerkers ontslag namen uit protest tegen “bevooroordeelde berichtgeving” omtrent de recente gebeurtenissen in Egypte. Hij legde uit dat er bij Al Jazeera een gebrek heerst aan plichtsbesef en professionalisme in de verslaggeving zeggende dat “het bestuur in Doha provoceert verdeeldheid onder het Egyptische volk en houdt er een eigen agenda op na gericht tegen Egypte en andere Arabische landen.” Mahmoud voegde eraan toe dat het bestuur elke stafmedewerker instructies geeft om de Moslim Broederschap te bevoordelen. Hij zei dat “er worden ons instructies gegeven om bepaald nieuws uit te zenden.”

In februari van dit jaar schreef Ghaffar Hussain, een auteur die regelmatig bijdragen levert aan The Commentator, het volgende: “Sinds de Moslim Broederschap in Egypte aan de macht is gekomen, heeft Al Jazeera alles wat in zijn macht lag om deze beweging in een goed daglicht te stellen. Protestmanifestaties tegen de regering van de Moslim Broederschap werden voorgesteld als werden zij geleid door gewelddadige criminele bendes zonder politieke motieven, terwijl anderzijds de bijzonder povere en lauwe toespraken van president Morsi een positieve berichtgeving kregen.”

Haggag Salama, een correspondent van het netwerk in Luxor, nam op zondag ontslag omdat de zender “leugens uitzendt en de kijkers misleidt.” Hij kondigde zijn ontslag aan in een telefonisch interview met de satellietzender Dream 2. Ondertussen hebben vier Egyptische medewerkers van de redactionele staf op het hoofdkwartier van Al Jazeera in Doha ontslag genomen uit protest om dat zij zeggen uit “bevooroordeeld redactioneel beleid” betreffende de verslaggeving van de gebeurtenissen in Egypte,” vertelde de nieuwsproducent  Ala’a Al Aioti telefonisch aan Gulf News.

Daarmee is meteen verklaard waarom de Amerikaanse president Obama en zijn buitenlands beleid zich vorig jaar zo positief opstelde tegenover het aan de macht komen van de Moslim Broederschap en diens beschermeling president Morsi en tegelijk miljarden dollars hulp beloofde om de Egyptische economie uit het slop te halen: teveel naar Al Jazeera gekeken! 😦


Met dank aan Tiki S. voor de hint: “‘Neutrale’ berichtgeving die ook het westen vergiftigd.”

Bronnen:

  1. The Commentator:
    – Mass resignations at Al Jazeera over “biased” Egypt coverage [lezen]
    – The collapse of Al-Jazeera’s credibility [lezen]