Palestine Papers: toponderhandelaar Saeb Erekat stapt op

Videoverslag over het onslag van Erekat en de context van zijn ontslag door Al-Jazeera.

Saeb Erekat, de toponderhandelaar voor de vrede in opdracht van de PLO, heeft gisteren zaterdag zijn ontslag ingediend, nadat hij eindelijk bereid werd gevonden om zijn verantwoordelijkheid op te nemen voor de “diefstal” van honderden documenten van zijn kantoor die door de Arabische nieuwszender Al-Jazeera verleden maand in de openbaarheid werden gebracht.

De documenten, die bekend zijn geworden als de “Palestina Papers,” werden gebruikt door het netwerk van Al-Jazeera als “bewijs” dat Erekat en andere Palestijnse leiders verregaande toegevingen hadden gedaan tijdens de vredesonderhandelingen met Israël.

Saeb Erekat, sinds de M-O Conferentie in Madrid van 30.10.1991 de permanente onderhandelaar voor de Palestijnen, hield zijn volk 20 jaar lang voor de gek

Door het uitlekken van deze documenten werd het leiderschap van de Palestijnse Autoriteit ernstig in verlegenheid gebracht, waarvan haar vertegenwoordigers Al-Jazeera thans beschuldigen van het voeren van een lastercampagne tegen hen. De leiders van de PA verklaarden in eerste instantie dat de documenten vals waren. Later gaven ze toe dat de documenten echt waren en beweerden dat ze waren gestolen uit het kantoor van Saeb Erekat.

Het ontslag van Erekat kwam tijdens een vergadering van het Uitvoerend Comité van de PLO onder voorzitterschap van president Mahmoud Abbas, die het nog moet accepteren. “Mijn ontslag kwam omdat ik de volledige verantwoordelijkheid op mij neem voor de diefstal van de documenten van mijn kantoor,” werd Erekat aldus geciteerd. Hij beschuldigde opnieuw de in Qatar gevestigde tv-station Al Jazeera van “valsheid in geschrifte en manipulatie.”

Vorige week, liet Erekat nog doorschemeren dat hij zou aftreden als een onderzoekscommissie die zou worden ingesteld door de PA leiders, hem verantwoordelijk zouden achten voor het feit dat hij het uitlekken van de Palestine Papers niet heeft kunnen voorkomen. Erekat had eerder een Amerikaanse burger die in zijn kantoor aan de slag was, ervan beschuldigd van het stelen van de documenten en deze door te spelen naar Al-Jazeera.

Erekat, die de afgelopen twee decennia de leidende onderhandelaar voor de Palestijnen met Israël is geweest vertelde aan de pers dat sinds de documenten werden geopenbaard door Al-Jazeera, zijn leven permanent in gevaar is. Yasser Abed Rabbo, een topambtenaar van de PLO, bevestigde dat Erekat had zijn ontslag ingediend bij Abbas. Echter, Abed Rabbo zei Abbas getr ontslag nog moet “bestuderen”.

Nabil Sha’ath, een ander lid van het onderhandelingsteam van de Palestijnse Autoriteit die naar verwachting Erekat zal vervangen, beweerde dat de Erekat de toponderhandelaar ermee stopte omdat er geen onderhandelingen zijn met Israël. “Hij wil niet zonder werk blijven zitten,” zei Sha’ath over het ontslag van Erekat.

Agence France-Presse / AFP liegt

Agence France-Presse, het belangrijkste Franse persbureau met zetel in Parijs, werd al meermaals op leugens en verdraaiingen betrapt en gaat ook hier weer flink uit de bocht. Nochtans is de rol van nieuws leveranciers zoals de agentschappen AFP (Reuters, Belga, ANP, e.a.) cruciaal omdat alle buitenlandse media uit deze agentschappen hun nieuws – uiteraard tegen betaling – tappen.

AFP schrijft in haar verslag, dat nu de wereld rond reist en onder meer klakkeloos door Yahoo en Google wordt overgenomen:

“In de documenten wordt beweerd dat de Palestijnse onderhandelaars nooit geziene toegevingen hebben gedaan tijdens de vredesonderhandelingen, inbegrepen ultra-gevoelige onderwerpen zoals Jeruzalem en de vluchtelingen, zonder dat daar iets tegenover werd gezet door Israël.”

[Orig.: The files allege that Palestinian negotiators offered unprecedented concessions during peace negotiations, including on the ultra-sensitive subjects of Jerusalem and refugees, with nothing in return from Israel.]

Elder of Zyon schrijft: De bestanden beweren zoiets helemaal niet. The Guardian en Al Jazeera hebben valselijk gemeld dat de kranten dit gezegd zouden hebben; wat betekent dat de journalisten van het AFP niet eens de moeite hebben genomen om de bestanden te bekijken en blindelings de foute conclusies van hun anti-Israëlische collega’s vermomd als journalisten, hebben overgenomen.

Hoe je ook naar de documenten kijkt, het staat er allemaal zwart op wit voor wie het wil zien: Israël heeft aangeboden om tienduizenden Joden uit hun huizen te halen, hebben de Palestijnse Arabieren een staat aangeboden dat ongeveer hetzelfde gebied beslaat als de tegenwoordige Westelijke Jordaanoever en de Gazastrook samen, heeft aangeboden om een aanzienlijk aantal van die zogenaamde “vluchtelingen” terug te nemen, en heeft aangeboden om een sfeer van ware vrede en normalisatie in te stellen tussen twee staten voor twee volkeren. Het is gewoon een leugen om te zeggen dat deze onderhandelingen geen toegevingen van Israël bevatten.


Bronnen: Erekat quits after ‘PaliLeaks’ embarrassment door Khaled Abu Toameh van 12 februari 2011; Pal Press News Agency: Erekat: mijn ontslag ingediend naar de vorm en niet de inhoud als gevolg van inbreuk op de beveiliging van 13 februari 2011; Lawrence Of Cyberia Blogs: Palestinian Biographies: Saeb Erekat; Elder of Zyon: Erekat gone; AFP lies van 12 februari 2011