Turkse krant bekent mishandeling IDF-soldaten op de M/S Marmara

“De waarheid over wat er gebeurd is aan boord van het het flottielje begint langzamerhand door te dringen in de gedachten van mensen over de hele wereld,” zei premier Benjamin Netanjahoe zondagochtend tijdens zijn kabinetsvergadering. Toen hij deze woorden uitsprak publiceerde de Turkse zondagskrant Hürriyet een reeks foto’s van de brute mishandeling van Israëlische mariniers door de Turkse terreur activisten. De foto’s zijn het gruwelijke bewijs dat de soldaten van het IDF nagenoeg aan boord van de m/s Mavi Marmara kwamen in een eerste poging om het schip te enteren, maar meteen werden aangevallen toen ze nog aan het touw hingen dat vanuit de gevechtshelicopters boven het schip naar beneden bengelden.

De krant Hürriyet toont een aantal foto’s waarop deze Israëlische soldaten ongenadig met metalen buizen en houten knuppels worden afgetuigd en vanaf de trappen beneden in het ruim worden gegooid. Drie van deze gewonde, murw en zelfs bewusteloos geslagen soldaten, werden zelfs een tijd lang opgesloten in een kajuit. Zij zullen pas door medesoldaten worden gevonden en bevrijd wanneer die het schip beginnen te doorzoeken. De Turkse krant beweert dat het IDF de foto’s had gecensureerd, zogezegd om hun falen van de interventie te maskeren en omdat het een aantasting zou zijn van de eer van de Israëlische strijdkrachten.

Ze hebben echter ook eindelijk duidelijk weersproken dat de organisatoren van het flottielje aanvankelijk beweerd had dat het Israëlische Commando hen had overvallen op het schip. In tegenstelling tot de activisten op de vijf andere boten van de vloot, waren ongeveer 50 mannen op de Marmara opgeleid voor een man-tegen-mangevecht en hadden een hinderlaag gepland en opgezet van de Israëlische mariniers. Een lid van de Free Gaza beweging, die de vloot mede organiseerde, had van een verklikker binnen het IDF een gedetailleerd plan gekregen van van de wijze waarop de mariniers het commando zouden proberen over te nemen van schip.


Bron: Haaretz: Turkish paper releases ‘censored’ photos of beaten Israeli commandos van 6 juni 2010; Arutz Sheva:Netanyahu: The Truth is Slowly Spreading Around the World door Tzvi Ben Gedalyahu van 6 juni 2010; Hürriyet: İsrail basını sansürü Hürriyet’le deldi van 6 juni 2010

2 gedachtes over “Turkse krant bekent mishandeling IDF-soldaten op de M/S Marmara

  1. Ik hoop dat Europa en de wereld uiteindelijk gaan inzien dat Israel enkel en alleen handelt uit zelfverdediging en indien Israel 1 sekonde zou verzwakken dit ook het einde van deze natie zou kunnen beduiden.
    Hou kunnen onze politiekers zo blind zijn niet in te zien dat niet alleen Israel maar de de ganse wereld bedreigd wordt door het opkomende moslim fanatisme . Hou is het mogelijk dat de pers in dit land zulke stommiteiten neerschrijft : het lijkt wel of ze nog steeds onder invloed staan van de protocollen van Zion .
    Ik veroordeel de uitspraken van Louis Michel en Madame Durand !!!!!!!!! hun uitspraken getuigen van onkunde, kortzochtigheid en erger …. of zouden ze Belgie willen verkopen aan niet demokratische regimes ???

    Like

  2. Natuurlijk weten Europa en de wereld dat Israel alleen handelt uit zelfverdediging, maar de PR-machine van de Chamas schijnt beter te werken dan de Israelische. Chamas weet dat zij voor het oog van de wereld in dezelfde boot zitten als de “vredes activisten” en trekt daar zoals altijd profijt van.

    Overigens de Hürriyet is wel de enige Turkse krant die het gewaagd heeft deze foto’s te plaatsen. De Hürriyet is onderdeel van Doğan Holding, uitgever van regeringskritische kranten waartoe ook nog de Milliyet behoort.

    Doğan Holding, kreeg in 2008, wegens haar pogingen om de persvrijheid door te zetten een megaboete opgelegd van ruim 2,5 miljard dollar, zgn. wegens belastingontduiking en illegale belastingconstructies.

    Erdoğan heeft echter wel de schijn tegen. Door een soortgelijk spelletje met de Sabah-ATV Groep werd beslag gelegd op de groep en deze daaropvolgend verkocht.Zijn schoonzoon heeft als enige bieder, de groep gekocht. Toevallig is zijn schoonzoon CEO van de Calik Groep, een concurrent van Doğan Holding.

    Hoge AKP-officials, waaronder premier Erdoğan zelf, zouden persoonlijk hebben bemiddeld bij financiering van de transactie door twee staatsbanken en een fonds uit Qatar.

    Ook Kanaltürk, wiens eigenaar een van de belangrijkste organisatoren van de Republikeinse Marsen (voorjaar 2007) was, werd via een soortgelijke boete gedwongen zijn bedrijf te verkopen aan politieke verwanten van Erdoğan. (Bron: Turkije Instituut).

    Ik ga er vanuit dat de Hürriyet alleen met deze verklaring dat de foto’s waren gecensureerd, de mogelijkheid zag deze te publiceren om het Erdoğan onmogelijk te maken om nogmaals een zaak tegen Doğan Holding aan te spannen wat hun waarschijnlijk de kop zou kosten.

    Like

Reacties zijn gesloten.