Dagelijks archief: 13 maart 2012

VN-medewerkster betrapt op beeldmanipulatie en valse berichtgeving over Gaza


Een zoveelste frappant voorbeeld over mediamanipulatie is dit bericht met een bloedend meisje dat al enkele dagen wordt rond getweeterd over de hele aardbol. Dit bericht met foto werd voor het eerst getweet door Khulood Badawi (@KhuloodBadawi) en later door Diana Alzeer (@ManaraRam), dat naar verluidt de afbeelding zou zijn van een Palestijns meisje dat op 10 maart 2012 tijdens Israëlische luchtbombardementen werd gedood.

Echter, het plaatje dateert reeds uit 2006 en heeft helemaal niks te maken met een Israëlische aanval op Gaza. Na protest ontkenden Badawi, die het eerste het plaatje had door getweeterd op 10 maart, en beklemtoonden dat de foto werd genomen tijdens nachtelijke luchtbombardementen; en later Alzeer die het bericht met foto de dag later op 11 maart door tweeterde.

Echter, verder onderzoek openbaarde dat de foto in 2006 door Reuters werd genomen en dat het meisje, waarvan Reuters aanvankelijk veronderstelde dat ze omkwam in een Israëlische luchtaanval, in werkelijkheid een dodelijke val had gemaakt vanaf een schommel. Geconfronteerd met deze informatie, verklaarde Alzeer opnieuw dat de foto de vorige nacht werd genomen en aan de pers diezelfde dag werd doorgestuurd.

Maar in feite, werd de foto genomen door Reuters op 9 augustus 2006. Die werd oorspronkelijk vrijgegeven met een onjuiste titel maar een dag later verbeterd als volgt:

Een Palestijnse man draagt het lichaam van de drie-jarige Radja Abu Shaban, in Gaza op 9 augustus 2006. Het drie jaar oude meisje waarvan eerst werd gemeld dat het werd gedood tijdens een Israëlische luchtaanval op Gaza, stierf aan een ongeval, vertelden Palestijnse verplegers. De medewerkers van het ziekenhuis van Shifa van Gaza zeiden op 10 augustus 2006 dat de aanvankelijke fout over de doodsoorzaak zich leek voorgedaan te hebben omdat het lijk van het meisje binnen tegelijk met de lijken van gewapende terroristen werd binnen gebracht. REUTERS/Mohammed Salem (PALESTIJNSE GEBIEDEN)

Maar het kan allemaal nog veel erger. Dit opzettelijk misleidende bericht van Khulood Badawi, die dit bericht het eerst rond tweederde, is niet zomaar de eerste de beste. Badawi werkt namelijk voor OCHA, het Kantoor voor de Coördinatie van Humanitaire Zaken van de Verenigde Naties, waar zij op de dienst voor Informatie en Coördinator van de Media werkt. Een onderzoek van Google openbaart dat Badawi een geschiedenis heeft van activisme in een waaier van pro-Palestijnse niet-gouvernementele organisaties, sommigen erg radicaal en fel gepolitiseerd. Terwijl deze achtergrond haar op zich niet van een carrière bij de V.N. kan diskwalificeren, is het absoluut onaanvaardbaar dat een werknemer, die voor de V.N. werkt en dan nog specifiek op de afdeling voor de verspreiding van informatie aan de media en het publiek, kwaadwillige en valse informatie verspreid via tweeter enkel en alleen om Israël te belasteren.

Plaatje hieronder: Diana Alzeer ziet haar fout in en verontschuldigt zich voor deze misser, het blijft nog wel even wachten op een verontschuldiging van VN-medewerkster Khulood Badawi, als die er al ooit komt… :(


Met dank aan Sophie P. voor de hint. Bron: Honest Reporting: http://honestreporting.com/

Volg

Ontvang elk nieuw bericht direct in je inbox.

Doe mee met 561 andere volgers